Atlas PLAN
Jedná se o variantu programu Atlas, která neobsahuje výpočetní a editační funkce pro digitální model terénu. Prostředí je totožné jako v případě varianty Atlas DMT. Předpokládá se práce nad hotovým DMT, který je uživateli s touto verzí umožněno jen zobrazit. Atlas PLAN bývá druhou licencí k licenci Atlas DMT, pro zpracovávání liniových staveb (toky, cesty, kanalizace, vodovod) v případech, kdy zákazník má možnost získávat DMT vyhotovený nad licencí Atlas DMT.
Výpočet a editace DMT není s touto licencí možná. Kompletní prostředí obsahuje licence ATLAS DMT.
Přednosti modulu
- Vlastní grafické prostředí
- Prostředí totožné s Atlas DMT
- Zobrazení DMT až z 650 mil. bodů
- Bodový model až z 2,1 miliardy bodů
- Profesně zaměřené nadstavby nad ŘEZY
- Vazba mezi polohopisem a výškopisem
- Vysoká automatičnost a obecnost zároveň
- Import a export řady formátů
- ŘEZY a MEGA verze v základu
- CZ, EN, DE verze
Popis modulu
1. Výškopisná část
K výškopisnému vyjádření jsou k dispozici například vrstevnice včetně automatického popisu, možnost vložení kót s volbou rozmístění (řeší se překryv textů a jejich případné vynechání, odkazové čáry, atp.). Dále to mohou být svahové šrafy s řadou nastavení nebo bodové značky z naší knihovny, kterou je možné na uživatelské úrovni rozšířit o vlastní.
2. Polohopisná část
- Popisná část zde uvedená je totožná s textem pro licenci ATLAS DMT.
Od začátku je program Atlas vyvíjen také jako kreslící nástroj k tvorbě technických výkresů s důrazem na geodetickou, kartografickou a projekční oblast.
Nabízí objekty a funkce obvyklé v CAD programech. Body, linie, polygony, příčné polygony, kružnice, elipsy, apod. Snapovací mód doznal za poslední roky mnoha vylepšení, které ulehčí a zefektivní tvorbu jakýchkoliv výkresů. K dispozici jsou funkce typu prodluž, ořež, virtuální průsečík, kopie s přírůstkem, zrcadlení, rozdělit, spojit, vytvořit souběžný, atd. Speciální vlastností některých objektů je možnost získat interpolací do svých uzlových bodů výšky z DMT a ty pak například exportovat do seznamu souřadnic.
Významným objektem v tomto slova smyslu je polygon, který má nejrozsáhlejší možnosti nastavení a tudíž i použití. Jedná se zejména o vložení oblouků i se zobrazením parametrů do situace, popisy staničení, popis významných bodů včetně staničení (lomový bod, ZÚ, TK, VO, KT, KÚ, …) nebo výpis souřadnic do situace pro konkrétní body. Jakmile se změní poloha polygonu nebo jeho části, tak popisné informace na tuto změnu zareagují a zaktualizují se.
Velkou devízou, a zároveň méně známou vlastností programu Atlas, jsou tzv. “substituce” neboli možnost výpisu konkrétní informace o objektu do textu (plocha, délka, souřadnice, měřítko, vzepětí oblouku, délka tečny, atp.). Objekt takového textu je logicky, ale nemusí být fakticky, svázán s objektem, který mu danou informaci poskytuje a při jeho změně (např. zvětšíme poloměr kruhu) se zaktualizuje i ona přivázaná popisná informace (text zobrazující hodnotu poloměru kruhu se ihned změní na aktuální). Na pozadí je robustní propracovaný systém umožňující i uživatelský přístup v podobě tvorby vlastního prográmku v modifikovaném jazyce C++ nazvaného AJA (Aplikační Jazyk Atlas).
Standardem je již také doplnění situace o WMS/WMTS mapové podklady nebo propojení s Google Earth aplikací.
Neměli bychom zapomenout i na rozsáhlé možnosti kresby stavebních kót s asociativními vlastnostmi, popis souřadnicové sítě včetně čtvercové sítě (křížky), zobrazení zeměpisné sítě, objekt severky s možností automatického natočení o úhel meridiánové konvergence, …
Ve výčtu kresebných entit je neméně zajímavý i příčný polygon. Opět má spoustu možností nastavení a zobrazení, ale dvě vlastnosti jsou na pomyslném vrcholu. Jedná se o automatické nebo manuální rozmístění na polygon (osu trasy) s nastavením šířky od osy. Příčný polygon je s osou logicky i fakticky svázán a umožňuje držet si dané staničení, i když s osou manipulujeme. Danou vlastnost je možné vypnout a v tom případě se původní staničení bude lineárně měnit v závislosti na prodloužení/zkrácení osy. Doplníme-li nebo odebereme-li již existující příčný polygon na trase, tak dojde k jejich automatickému přečíslování. Existují-li i vazby na řezy, pak se aktualizují i řezy.